söndag 1 november 2009

Av naturen givet? II

Något som jag tidigare inte upplevde som något givet, men som mer och mer börjar framstå som det, är påståendet att ”människan är korkad”. Det jag syftar på är inte bristen på, kunskap, social kompetens eller IQ utan snarare att det verkar bli allt vanligare att folk går runt med sin hjärna på standby.

Det kan dock vara så att vi i dagens informationssamhälle har varit tvungna att lära oss detta fenomen för att inte överhetta hjärnan med allt som den bombarderas med dagligen. Jag och säkert många med mig har vid fler än ett tillfälle skrattat åt de övertydliga och nästan komiska skyltar, instruktionsböcker mm de har i USA. Även om säkert många av dessa är skrönor ligger de viss sanning i dem. I USA tas det, eller i alla fall tvingas det tas, för givet att människan är korkad.

Kan det vara så illa att vi faktiskt inte borde skratta utan snarare snegla västerut för att de snabbare anpassat sig till det informationssamhälle vi lever i? Kan det vara så att vi redan är en bit på väg?
Övertydlig tvättlapp?

För även om jag känner igen mig i att man ibland går runt med hjärnan på standby så tror jag det främst beror på den onda cirkel vi fastnat i. Information finns på fler och fler ställen och den blir mer och mer tydlig, vilket tillåter oss att koppla ifrån mer och mer av vår hjärna i vardagen. Detta får till följd att det kommer att krävas än mer tydlig och omfattande information. För människan är däremot lat av naturen och använder inte gärna mer av sin hjärna än den behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar